fredag 23 september 2011

Cargo check - bästa träningen!

Nu är det inte långt kvar till land, ETA tisdag morgon. Hittills har vi haft lastkontrollering, cargo check, varje dag, vilket innebär att man kollar så att alla bilar är ordentligt surrade och så. Nu när det gungar en del står bilarna och suckar, och då får man vara extra observant, så ingen surrning lossnar eller slackar. Har inte behövt träna någonting sen vi började med cargo checken, det är rätt jobbigt att kliva över sisådär 2000 bilsurrningar som sitter ungefär i knähöjd. Efter ett tag får man in tekniken, men då är det bara ungefär en muskel som tränas, den är fan massiv nu..

På tal om träning så har det inte blivit så mycket alls på den här resan. Jag skulle vilja skylla på rullningen men det vore att fara med osanning. Däremot är maten nyttig, det är bra. Eller nyttig och nyttig. Igår fick vi Wallenbergare, de godaste jag ätit. Imorgon blir det festmiddag då mässman fyller år, det ryktas om rödbetstimbaler till förrätt, oxfilé Wellington till varmrätt och så en nätt, vit chokladmousse med lingon. Tror det kan bli det bästa någonsin.

Idag har vi ägnat oss åt lite äkta sjömanskap, lagat trossar. Nålarna var minst sagt vassa, stora, tyget tjockt. Tamparna som var av syntet brände vi av med en gasolbrännare, lite som med tändare...fast större.. Men det blev riktigt snyggt, även om jag mest fick stå och se på. Som vanligt tyckte matroserna att det var alldeles för tungt och svårt för mig och idag orkade jag inte ryta ifrån. Jag ska skärpa mig!

Har även lyckats deala till mig att jag ska få låna en kamera; bilder kommer snarast! Tålamod, tålamod.

5 kommentarer:

  1. Mjo, vi förväntar oss allt att du är ett muskelberg när du kommer hem, eller iallafall att en muskel är enorm! Och bilderna ses det tokfram emot!

    SvaraRadera
  2. "snarast" ur SAOL: så snart som möjligt; närmast; inom så kort tid som möjligt. Allt är ju relativt och kanske går det väldigt långsamt ute till havs...

    SvaraRadera
  3. Det är helt klart relativt, och då internet har varit fläckvis på senaste (ungefär den senaste veckan) så har jag fått skjuta på mitt löfte.

    SvaraRadera
  4. Är det bara internet som är segt, eller är det någon annan som segar?

    SvaraRadera
  5. Snaaart kommer det nog bilder. Tror jag... =)

    SvaraRadera