torsdag 22 september 2011

Upptäcksfärd på Atlanten.

Nu är vi ute på det stora blå. Gårdagen bjöd på mycket soligt och fint väder, dock en hel del dyningar. Idag är det som vanligt ute på Atlanten; grådis och vågigt.

Jag har tillbringat dessa två dagar inne på överstyrmans kontor, Ships office, även kallat "shit office", "chips office" etc. Jag tycker bäst om när det gör skäl för namnet chips office, vilket inte inträffat än.
Anledningen till att jag har varit där är för att jag lärt mig om båtens ballastsystem. Det är inte så ruskigt komplicerat som jag ville tro först, det gäller mest att öppna alla ventiler i rätt ordning och se till så att pumparna inte suger luft och så. Det är lite svårt att få förståelse för systemet när man sitter och klickar på symboler på en datorskärm, så jag har varit nere på upptäcksfärd i maskin och försökt lokalisera de olika tankarna och ventilerna. Mycket lärorikt! Så nu tror jag faktiskt att jag kan lite om det här..

Kvällen kommer bjuda på fyrmanswhist-turnering och lite barhäng. Saker känns mycket bra just nu!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar